MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly Předpověď počasí
+ Databáze všech motoristických a technických muzeí a míst spjatých s technickou historií naší země
VeteránKalendář nabízí pozvánky nejen na akce spjaté s historickými vozidly a stroji, ale též pozvánky na veškeré konané motoristické akce, veteránské a motoristické burzy, výstavy, festivaly a setkání. V databázi VeteránKalendáře se dále nacházejí pozvánky do všech motoristických a technických muzeí a míst spjatých s technickou historií naší země a též do zajímavých míst nacházejících se v blízkém okolí konání každé akce. V archivu VeteránKalendáře jsou uloženy všechny vložené pozvánky od roku 1998.
 Informace   Kontakty   Komerční inzerce 
Vložit pozvánku
Úvod
Kalendář
Archiv
Reportáže
Muzea
Místa
Detail

    FORMULÁŘ PRO VOŽENÍ REPORTÁŽE
Vložte odkaz na reportáž, nebo napište reportáž vlastní

Vyplňte alespoň odkaz, nebo vlastní reportážní text.
   Jméno:  
   E-mail:
   Odkaz:
   Reportáž:  













   
  
Nápověda
  • Reportáž nemusíte tvořit, stačí zadat odkaz na již existující reportáž.
  • Reportáž nelze vložit před termínem akce.

  •    

    Muzeum hornictví

      MÍSTO  
    Zobrazit obrazový dokument
      Místo:Zbýšov u Brna, Na Láně 372
      Kraj:Jihomoravský kraj
      GPS pozice:Zadaná poloha  -  plánovat trasu
    49°9'11.331"N, 16°20'53.384"E
    49.1531475,  16.3481622
      Popis:Historie dolu

    Roku 1848 zarazili bratři Jan a Antonín Mullerové novou šachtu Samsonku( Simsonku) Na Láně. Měli v té době tři doly – Mašinu, Anenskou a Simson. Ceny uhlí byly vysoké, obchody šly dobře. Za získané peníze vystavěli úřednický dům ve Zbýšově Na Láně, který se stal později sídlem Theodora Mullera.

    Důl Simson byl dán do provozu roku 1853 po zabudování těžního parního stroje. Těžili uhlí jen nejlepší kvality, znečištěné nechávali v dole.

    Kolem roku 1874 byla Simsonka 219 m hluboká.

    Roku 1892 se zvýšila těžba trojnásobně.

    Roku 1902 byla postavena kovová konstrukce těžní věže. V roce 1903 byla jáma hluboká 425 m s 200m hlubokou úpadní větrní jámou. V hloubce 94,7 m byla propojena s dolem Simson štola Xaverka, která vyúsťovala v Oslavanech v blízkosti dolu Charlota (pod silnicí). Na tomto patře byl i sklad trhavin. Hlavní chodba na 7. patře v I. sloji sloužila také jako útěková cesta, při ohni nebo jiné důlní havárii, k sousední jámě Františka. Těžní stroj byl dvojčinný s ventilovým zařízením „Radovanič“. Byl vyroben v roce 1902 v Blansku. Těžní klece byly dvoupatrové, každé patro pro jeden vůz nebo sedm osob. V roce 1912 bylo na hlavních těžních patrech umístěno 10 koní. V této době větrání spočívalo v tom, že větry byly vtahovány jámou Simson na nejhlubší patro, stoupaly všemi důlními díly a byly vysávány na jámě Anna zabudovaným ventilátorem. K separátnímu větrání sloužily ventilátory na pohon stlačeným vzduchem, dodaní firmou „Boží Požehnání“. V té době bylo v provozu uhelné prádlo, které bylo schopné zpracovat za 20 hodin maximálně 351 tun těženého uhlí. Uhlí bylo tříděno na kusové, kostky, ořech, hrubé kovářské, jemné kovářské, kurpici a prach. Kovářské uhlí v té době se používalo z našeho revíru nejen na Moravě, ale také v dolním Rakousku, Čechách, v Uhrách a v alpských zemích. V roce 1910 byla postavena lanová dráha z dolu Simson k dolu Františka (1 700 m). V roce 1906-8 byla dána u dolu Simson do provozu koksovna. Koks se zde přestal vyrábět v roce 1955.

    V roce 1925 bylo důlní pole dolu Simson přiděleno dolům Kukla a Františka pod jedinou správu. V objektech dolu Simson byla umístěna Obvodní báňská záchranná stanice RUD až do ukončení těžby v rosicko-oslavanském uhelném revíru.

    Jáma Simson byla zlikvidována zasypáním v roce 1987. V rámci likvidace revíru byla 28. 9. 1992 uzavřena železobetonovou krycí deskou.

    Důl Simson byl 625 m hluboký.

    Těžní věž dolu Simson byla vyhlášena památkově chráněným objektem-rozhodnutím odboru kultury ONV Brno-venkov číslo jednací Kult/887/87 z 29. 12. 1987. Památka je vedena v Památkovém ústavu pod rejstříkovým číslem 8105.

    Dnes patří železná věž mezi státem chráněné památky pro svou architektonickou zvláštnost. Vedení Zbýšova ji nechává podle projektu opravovat, každý rok se v restaurování pokročí.
      Kontakt:Vstup jen na objednání
      E-mail:
      Internet:https://www.mestozbysov.cz/dul-simson/ms-2346/p1=2346
      QR kód:
     Pozvánka vložena 12.09.2024  
     Zobrazit pozvánku  Zobrazit pozvánku    Vložit další informace  Vložit další informace  
     Změnit základní údaje pozvánky  Změnit údaje    Vložit reportáž  Vložit reportáž  
     Zopakovat pozvánku v jiném termínu  Zopakovat pozvánku  


    Akce, muzea a místa v okolí
    (ve vzdálennosti do 25 kilometrů od místa konání)
      0 km  MÍSTO      Těžní věž Simson  Zbýšov u Brna
      1 km  MUZEUM    Regionální úzkorozchodná železnice Zbýšov  Zbýšov
      1 km  MUZEUM    Muzeum průmyslových železnic Zbýšov  Zbýšov
      3 km  MUZEUM    Včelařské muzeum  Rosice
      5 km  ZÁVOD   7.06.2025  Závody malotraktorů a Fichtl cup  Nová Ves u Ivančic
      8 km  MÍSTO      Modelářské a sportovní letiště Budkovice  Budkovice č.e. 119, Ivančice, 6649
      8 km  MÍSTO      Automotodrom Brno - Masarykův okruh  Automotodrom Brno
      8 km  ZÁVOD   18.07.2025 - 20.07.2025  Grand Prix České republiky 2025  Masarykův okruh Brno
      9 km  MÍSTO      Ivančický viadukt  Ivančice
      12 km  HRAD/ZÁMEK      Zřícenina kostela Panny Marie - Rosa Coeli  Dolní Kounice
      13 km  MÍSTO      Farinova zatáčka - památník  Brno, Kohoutovice
      14 km  HRAD/ZÁMEK      Hrad Veveří  Hrad Veveří
      14 km  MÍSTO      Nedokončený most protektorátní dálnice  Brno - Ostopovice
      14 km  MÍSTO      Propustek nedokočené protektorátní dálnice  Brno - Ostopovice
      14 km  MÍSTO      Prostor startu a cíle starého Masarykova okruhu  Brno, Bosonohy
      14 km  MÍSTO      Větrné kolo s vodním čerpadlem ve Vedrovicích  Vedrovice
      14 km  MÍSTO      Větrné kolo Vedrovice  Vedrovice
      15 km  MÍSTO      Schulzovy filtry  Hájek, Náměšť nad Oslavou
      15 km  MUZEUM    Vojenské muzeum Army Park Ořechov u Brna  Ořechov u Brna
      15 km  MÍSTO      Pilíř nedokončeného mostu  Brno - Kníničky
      16 km  MÍSTO      Vodní elektrárna Dalešice  Kramolín
      16 km  MÍSTO      Jaderná elektrárna Dukovany  Dukovany
      16 km  MÍSTO      BRNĚNSKÉ VÝSTAVIŠTĚ  Brno - Výstaviště
      16 km  VÝSTAVA  7.11.2024 - 10.11.2024  Caravaning Brno  Brno, výstaviště
      16 km  BURZA   16.11.2024  Militaria Brno  Brno, výstaviště
      16 km  BURZA   5.04.2025  VeteránTechna Brno Jaro 2025  Brno, výstaviště
      16 km  BURZA   17.05.2025  Militaria Brno  Brno, výstaviště
      16 km  VÝSTAVA  7.10.2025 - 10.10.2025  Mezinárodní strojírenský veletrh  Brno, výstaviště
      16 km  BURZA   18.10.2025  VeteránTechna Brno Podzim 2025  Brno, výstaviště
      16 km  VÝSTAVA  6.11.2025 - 9.11.2025  Caravaning Brno  Brno, výstaviště
      16 km  VÝSTAVA  6.11.2025 - 9.11.2025  Caravaning Brno  Brno, výstaviště
      18 km  HRAD/ZÁMEK      Hrad Špilberk  Brno
      18 km  MUZEUM    Technické muzeum v Brně  Brno - Královo Pole
      18 km  VÝSTAVA  15.05.2024 - 29.12.2024  Motocykl v proměnách času  Technické muzeum v Brně, Brno - Královo
      19 km  MUZEUM    Pivovar Dalešice  Dalešice 71
      20 km  MUZEUM    Retro Muzeum Na Statku  Brno, Pěstitelská 155/24
      20 km  MÍSTO      Vila Tugendhat  Brno
      21 km  MUZEUM    Letecké muzeum Koněšín  Koněšín
      21 km  MUZEUM    HISTOVELO  Brno - Židenice, Kosmákova 1
      22 km  MÍSTO      Železniční viadukt v Dolních Loučkách  Dolní Loučky
      22 km  MUZEUM    Technické muzeum Studenec  Studenec 175
      24 km  MUZEUM    Zetor Gallery  Brno, Trnkova 111
      24 km  MUZEUM    Muzeum historických vozů BMW  Brno, Renocar, Řípská 5c
     Mapa s vyznačenou pozicí místa konání
     Plánovat trasu (Google)  
    Zobrazení pozice dle GPS souřadnic místa uvedeného na pozvánce
    Souřadnice pro GPS navigaci: 49°9'11.331"N, 16°20'53.384"E  (49.1531475,  16.3481622)

    Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

    © Jiří Bartuš 2012